روانشناسی کودک حواس پرت

روانشناسی کودک حواس پرت

حواس پرتی در کودکان می تواند در هر سنی رخ دهد. این حواس پرتی در اکثر مواقع خوب می شود و کودک تمرکز خودش را بر روی مسائل بدست می آورد. گاهی اوقات نیز اینگونه نیست و کودک حواس پرت نیاز به کمک دارد تا بتواند از این مشکل گذر کند. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا درباره روانشناسی کودک حواس پرت صحبت کنیم.

چرا برخی کودکان نسبت به بقیه تمرکز کمتری دارند؟

این موضوع که یک کودک نوپا نتواند برای مدت طولانی ای بر روی یک موضوع تمرکز کند طبیعی است. اما اگر همین موضوع در سنین بالاتر رخ دهد می تواند به یک مشکل تبدیل شود.

همه بچه ها با یکدیگر یکسان نیستند. برخی فقط می توانند یک یا دو دقیقه بر روی موضوعی تمرکز کنند، در حالی که برخی دیگر مشکلی برای توجه طولانی مدت به موضوع خاصی ندارند. برخی از کودکان دائم در حال بالا و پایین پریدن و تجربه کردن چیزهای مختلف هستند، درحالی که برخی دیگر می توانند برای ساعت ها گوشه ای از اتاق بنشینند و بی سر و صدا با اسباب بازی هایشان مشغول باشند. اگر کودک نوپا شما فعال تر به نظر می رسد ممکن است به دلیل خلق و خوی او باشد. هر کودک ویژگی های متمایز خودش را دارد و ممکن است مشاوره کودک حواس پرت به شما بگوید که فرزند شما نرمال می باشد.

اگر خانواده شما یک خانواده فعال ورزشی باشد، به احتمال زیاد فرزند شما نیز از فعالیت هایی که شامل جنب و جوش زیاد است لذت می برد. از سوی دیگر اگر  ذاتا آدم آرامی هستید و از مطالعه کردن و پازل لذت می برید، احتمالا کودک شما نیز توانایی تمرکز بیشتری بر روی یک موضوع خواهد داشت.

با این حال قبل از 4 یا 5 سالگی، اکثر کودکان برای متمرکز ماندن بر روی یک موضوع دچار مشکل هستند. در نتیجه بهتر است در این زمان ها بر روی بازی ها و موضوعاتی تمرکز کنید که نیاز به تمرکز بسیار زیادی ندارند.

نکاتی برای کاهش حواس پرتی کودک

نکات زیر که از میان مشاوره کودکان حواس پرت به دست آمده اند به شما کمک می کنند که میزان حواس پرتی کودکتان را کاهش دهید:

افزایش تدریجی زمان بازی

سعی کنید در ابتدا هر روز با فرزندتان بازی کنید. به مرور زمان مدت زمان بازی را روز به روز افزایش دهید. به طور مثال روزی 5 دقیقه مناسب می باشد. در انتخاب بازی دقت کنید، بازی ای انتخاب کنید که کودک شما از آن لذت می برد. بازی های متنوعی برای کودکان طراحی شده است که می توانند بسیار مفید باشند. پس از مدتی متوجه خواهید شد که نه تنها پیوند شما و فرزندتان قوی تر شده است، بلکه میزان حواس پرتی کودکتان نیز کمتر شده است.

حواس پرتی های غیر ضروری را کاهش دهید

اگر می خواهید دامنه توجه کودکتان را افزایش دهید، حوسا پرتی های غیر ضروری و منابع سر و صدا را محدود کنید. به عنوان مثال، با کودک نوپا خود در یک مکان آرام مشغول به حل پازل شوید. اما قبل از شروغ بازی، تلویزیون را خاموش کنید تا حواس شما را پرت نکند.

مدام او را محدود نکنید

روانشناسی کودک حواس پرت به ما می گوید که هرچقدر سعی کنید کودکی را محدود کنیم، نتیجه عکس دریافت می کنیم. کودک شما باید با رضایت خودش به کاری که علاقه مند است بپردازد. به کودک نوپا خود فضای حرکت بدهید. با هم به گردش بروید و اگر خواست که بازیگوشی کند به او اجازه بدهید. ایجار کردن یک فضای ایمن برای جستجو و بازیگوشی وظیفه شما است و باید به او فرصت بدهید که هرچقدر می خواهد تجربه کند. زمانی که به مقدار کافی فعالیت کرد، اگر از او بخواهید که آرام بنشیند و با یکدیگر فعالیتی را انجام دهید، گوش خواهد کرد.

دستورات کوتاه و آسان بدهید

سعی کنید به کودک خود حرف شنوی را یاد بدهید. با زبانی ملایم و با تن صدای آرام دستور کوچکی به او بدهید. مطمئن شوید تمام چیزی که گفتید برای کودک قابل فهم بوده باشد. با دستورات کوتاه و آسان شروع کنید و پس از مدتی دستورات پیچیده تر به فرزند خود بدهید.

زمانبندی را اعلام کنید

سعی کنید برای هر فعالیتی که کودک شما دارد زمان مشخصی را تعیین کنید. بعد از انجام این کار، این زمان بندی را به خود او توضیح دهید. به طور مثال به او بگویید که 15 دقیقه فرصت دارد با اسباب بازی هایش بازی کند، سپس وقت شام است. این موضوع به او کمک می کند تا انتقال بین فعالیت های مختلف روزانه را بهتر درک کند و زمان خودش را مدیریت کند.

روانشناسی کودک حواس پرت

او را تشویق کنید

تشویق کردن برای کودکان همانند معجزه عمل می کند. در هر مشکلی که برای کودکتان پیش می آید سعی کنید که او را تشویق کنید. این تشویق کردن باعث احساس ارزشمندی می شود. بدین ترتیب به فرزند شما کمک می کند. زمانی که یک فعالیتی را برای مدتی انجام می دهد و در آن موفق می شود، باید این موفقیت را به او گوشزد کنید. این کار باعث می شود که احساس ارزشمندی بکند و از دیدن پیشرفت خود لذت ببرد.

برای کودکتان برنامه روزانه طراحی کنید

تنظیم کردن برنامه روزانه می تواند به کودک شما کمک کند تا آمادگی لازم برای انجام دادن فعالیت های مختلف را داشته باشد. مطمئن شوید که کودک شما این برنامه را به خوبی درک کند. روانشناسی کودکان حواس پرت یکی از دلایل حواس پرتی را تغییر در برنامه روزانه کودک می داند. زیرا در این صورت کودک مضطرب می شود و نمی تواند به درستی تمرکز کند.

خواب کودک خود را تنظیم کنید

خواب منظم نه تنها در میزان تمرکز کودکان بلکه در بزرگسالان نیز تاثیر گذار است. شخصی که به خوبی نخوابیده است نمی تواند تمرکز خوبی داشته باشد و دائما حواسش پرت می شود. کودکان نیز از این موضوع مستثنا نیستند. آن ها نیز در صورتی که خواب منظمی نداشته باشند حواس پرت خواهند شد. به همین خاطر باید برنامه خواب کودک خود را تنظیم کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم نکاتی برای کاهش میزان حواس پرتی کودک به شما بگوییم. اما باید مسئله مهم دیگری را در نظر بگیرید. ممکن است کودک شما دچار بیش فعالی شده باشد. بیش فعالی به عنوان یک اختلال شناخته می شود و نیاز است که درمان شود. زیرا می تواند در سنین بزرگسالی نیز همراه او باشد. بنابراین اگر متوجه شدید که فرزند شما دچار علائم حواس پرتی شده است، بهتر است مشاوره کودک حواس پرت کمک بگیرید تا مطمئن شوید که چیز مهمی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *