روانشناسی کودک پرحرف

روانشناسی کودک پرحرف

با رسیدن سن کودک به حدود سه الی چهار سال، مهارت های زبانی کودک تکامل پیدا می کند و می تواند با دیگران به راحتی صحبت کند. این سن برای والدین بسیار هیجان انگیز است. زیرا به طور معمول کودکان پرحرف، باهوش تر از بقیه هم سن و سالان خود هستند. اما می توان از جنبه دیگری نیز این موضوع را بررسی کرد. اگر کودک شما آنچنان پرحرف شود که حرف دیگران را قطع کند، یا نتوان برای مدتی او را ساکت نگه داشت تا سرکلاس بنشیند و یا اینکه بخاطر پرحرفی به جای هم سن و سالانش با افراد بزرگتر دوست شود چه؟ قطعا در این مرحله دچار مشکل می شود و نیاز است که این موضوع برطرف شود. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا درباره روانشناسی کودک پرحرف صحبت کنیم.

دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، پرحرف بودن کودک به خودی خود چیز بدی نیست. برعکس کودکان پرحرف معمولا جذاب تر و بامزه تر از هم سن و سالان خود هستند. اما اگر این پرحرفی آزاردهنده باشد باید به دنبال درمان آن باشیم. برخی از دلایل پرحرفی کودکان عبارتند از:

استرس

مهم ترین موضوعی که باعث می شود یک کودک بدون وقفه صحبت کند استرس می باشد. روانشناسی کودکان پرحرف استرس را به عنوان اصلی ترین عامل در این اختلال می شناسند. ممکن است یک کودک در خانه کاملا معمولی باشد و پرحرفی نکند، اما همین که در یک محیط اجتماعی قرار می گیرند شروع به پرحرفی می کنند. این موضوع نشان می دهد که کودک دچار اضطراب شده است و سعی می کند از این طریق استرس خود را تخلیه کند.

علاقه مندی به یک موضوع

گاهی اوقات فرزند شما علاقه بسیار شدیدی به یک موضوع نشان می دهد. به طور مثال برای کودکان مواردی مانند نجوم، دایناسورها و موارد این چنینی جذاب می باشند. بنابراین سعی می کند دائما درباره این موضوعات با شما صحبت کند. او می خواهد تک تک جزئیات را با شما به اشتراک بگذارد.

به دنبال جلب توجه هستند

یکی از دلایل پرحرفی کودکان احساس تنهایی ای است که به آن ها القا شده است. مشاوره کودک پرحرف به ما می گوید که این احساس تنهایی بیشتر در کودکانی که مادر آن ها نیز شاغل می باشد اتفاق می افتد. علاوه بر این کودکانی که تک فرزند هستند نیز در معرض این مشکل قرار دارند. از دیدگاه روانشناسی این کودکان به دنبال جلب توجه هستند. به همین خاطر زمانی که فرصت ارتباط با دیگران را پیدا می کنند بسیار پرحرف می شوند. آن ها سعی می کنند از این طریق جلب توجه کنند و حس ارزشمندی پیدا کنند. برای کودکانی که از طریق پرحرفی به دنبال جلب توجه هستند، هر بار که سرکوب شوند برایشان دردناک است. زیرا در ذهن آن ها این موضوع تداعی می شود که انگار مهم نیستند.

راه اصولی برخورد با پرحرفی کودکان چیست؟

اگرچه پرحرفی کودک می تواند مزایایی به همراه داشته باشد، اما همانطور که گفتیم، این پرحرفی معایبی نیز به همراه دارد. به همین خاطر والدین اکثر اوقات به دنبال مشاوره پرحرفی کودک هستند و می خواهند این مشکل را حل کنند. در قسمت قبل برخی از دلایل پرحرفی کودک را بیان کردیم. برای اینکه این مشکل برطرف شود، باید در ابتدا دلیل پرحرفی کودک شما تشخیص داده شود. زمانی که علت آن مشخص شد، می توان برای درمان و کنترل آن اقدام کرد.

دقت داشته باشید که درمان این موضوع بسیار مهم است. زیرا در ابتدا ممکن است که باعث شود با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کند، ولی در ادامه همین پرحرفی می تواند در ارتباط او به خصوص با هم سن و سالانش اختلال ایجاد کند.  زیرا کم کم می آموزد که به نظرات دیگران توجهی نداشته باشد و دائما صحبت دیگران را قطع کند. در ادامه چند راهکار برای مقابله با پرحرفی کودکان آورده ایم:

پرحرفی کودک خود را مدیریت کنید

این روش نیازمند تدبیر عالی از سوی والدین است. در روانشناسی کودک پرحرف، اولین قدم برای درمان مدیریت کردن پرحرف بودن اوست. اجازه ندهید کودکتان  با مکالمات طولانی و بیهوده شما را خسته کند. در عوض، می توانید افکار او را هدایت کنید تا بتوانید اطلاعات مفیدی از مکالمه بدست بیاورید. اگر تنها به فکر سرکوب کردن پرحرفی کودک خود باشید در ادامه بدتر خواهد شد و دیگر به حرف شما گوش نخواهد کرد. اما اگر سعی کنید به ذهن فرزند خود جهت دهید می توانید کاری کنید که او قبل از حرف زدن فکر کند. همین فکر کردن در دراز مدت به کنترل پرحرفی او کمک می کند. علاوه بر این در همین حین می توانید از مزایای کم صحبت کردن و به جا صحبت کردن برای او بگویید.

فرصت حرف زدن به او بدهید

سرکوب کردن پرحرفی کودک بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. به همین خاطر باید فرصت هایی را برای حرف زدن در اختیار او قرار دهید. در طی روز زمانی را برای حرف زدن با کودکتان اختصاص دهید. در این زمان به او اجازه دهید هرچقدر که می خواهد صحبت کند و در گفته هایش دخالت نکنید. اگر نمی دانید که چطور قرار است شروع کنید، کافی است از اتفاقاتی که برای او در آن روز افتاده است بپرسید. به طور مثال اگر فرزند شما به مهد کودک و یا مدرسه می رود می توانید از او بپرسید که در مدرسه چه اتفاقاتی افتاده است. بدین ترتیب او خود مشغول به صحبت کردن می شود.

یکی از بهترین راهکارها برای صحبت کردن با کودک پرسیدن نظر او می باشد. باید به کودک خود نشان دهید که احساسات و عواطفش برای شما مهم است. در این صورت نه تنها مشکل پرحرفی او را کنترل می کنید، بلکه قدرت تصمیم گیری را نیز در او تقویت می کنید.

نیاز های عاطفی او را در نظر بگیرید

همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از مهم ترین راه ها برای جلب توجه توسط کودکان پرحرفی می باشد. گاهی اوقات کودک شما با سکوت و گوشه گیری سعی می کند که توجه شما را جلب کند، در برخی موارد نیز کودک سعی می کند با پرحرفی نشان دهد که وجود دارد و نیاز دارد که شما به او توجه کنید. در حقیقت به عنوان والدین یک کودک نباید منتظر بمانید که کودک ابراز کند که به توجه شما احتیاج دارد. بلکه باید روزانه و به صورت مرتب برای او وقت بگذارید. به این ترتیب آن ها متوجه اهمیتشان در زندگی شما می شوند.

به کودکتان سرکوفت نزنید

بدترین کاری که می توانید در مقابل پرحرفی کودک انجام دهید سرکوفت زدن است. زمانی که به کودک خود می گویید زیاد حرف می زند و شما را کلافه کرده است، در واقع اعتماد بنفس او را هدف گرفته اید و تخریب می کنید. روانشناسی کودک پرحرف می گوید به جای اینکه صورت مسئله را پاک کنید، به دنبال پیدا کردن علت آن باشید. زمانی که علت اصلی پرحرفی کودک خود را پیدا کردیدف به دنبال راه حل اصولی باشید. در صورتی که مدام کودک خود را سرکوب کنید، بعدا برای احیای اعتماد بنفس او به مشکل برخواهید خورد.

روانشناسی کودک پرحرف

پرحرفی خوبی هایی هم دارد

تا به اینجا راهکارهایی برای حل مشکل پرحرفی کودک ارائه کردیم. اما نکته ای که مهم است، این است که هر پرحرفی ای نباید سرکوب شود. تشخیص این که چه پرحرفی ای مخرب است برعهده یک فرد متخصص( روانشناس) می باشد. بنابراین نباید سرخود به دنبال حل این موضوع باشید. در ادامه چندتا از خوبی های پرحرفی در کودکان را آورده ایم تا نشان دهیم این موضوع به خودی خود مخرب نیست.

ارتباط گیری راحت با دیگران

بزرگترین مزیت یک کودک پرحرف این است که نگران ارتباط برقرار کردن او با دیگران نیستید. او می تواند به راحتی با هم سن و سالاناش ارتباط برقرار کند، با آن ها دوست شود وهم بازی پیدا کند

کودکان پرحرف خلاق هستند

اگر درباره موضوع مشخصی صحبت کنید، متوجه می شوید که دائما درحال بیان کردن نظر خودش می باشد. او می تواند یک ایده پرداز خلاق باشد و درآینده کارهای بزرگی انجام دهد

جمع بندی

راهکارهای متنوعی برای جلوگیری از پرحرفی کودک وجود دارند. اما باید دقت داشته باشید که در ابتدا علت پرحرفی کودک مشخص شود و سپس راهکار مناسب اتخاذ گردد. همه نوع پرحرفی در کودکان بد نیست و گاهی اوقات در صورتی که به درستی کنترل شود می تواند به نقطه قوت کودک تبدیل شود. بنابراین بهتر است قبل از اینکه اقدامی در این زمینه انجام دهید از مشاوره کودک پرحرف کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *