روانشناسی کودک پرخاشگر

روانشناسی کودک پرخاشگر

اگر پدر و مادر کودکی هستید قطعا تا به حال با مسئله پرخاشگری کودکتان دست و پنجه نرم کرده اید. بطور معمول والدین زمانی که کودکشان پرخاشگری می کند سعی می کنند با داد کشیدن سر کودک صورت مسئله را پاگ کنند و رفتار نادرست را در برابر پرخاشگری فرزندشان انجام می دهند. در صورتی که روانشناسی کودک ما را از انجام دادن این کارها منع می کند.

پرخاشگری و عصبانیت یک احساس نرمال برای کودکان همانند بزرگسالان می باشد. اما اینکه ما چطور با این شرایط برخورد می کنیم می تواند نتایج متفاوتی به همراه داشته باشد. آموزش اینکه چطور پرخاشگری کودک خود را کنترل کنیم یک مهارت بسیار مهم در تربیت کودک می باشد. در ادامه چند راه برای برخورد با پرخاشگری کودک برایتان آورده ایم.

سر کودکتان داد نکشید

بسیاری از اوقات والدین با برخوردهای سریع و داد کشیدن سر کودک سعی می کنند او را سرکوب کنند. اما این قضیه نتیجه عکس می دهد و معمولا باعث می شود کودک شما بیشتر سرخورده شود و دفعه بعد سر مسئله ای دیگر پرخاش بیشتری از خود نشان دهد. به عنوان یک والد بهترین کاری که در این شرایط می توانید انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید.

با یک مثال این موضوع را برای شما توضیح می دهیم: تصور کنید که با ماشین تصادف کرده اید و آن شخص نیز یک فرد در سن و سال شما می باشد. اگر بعد از تصادف با یکدیگر به تندی صحبت کنید و سر یکدیگر داد بکشید قطعا دعوا بینتان شکل می گیرد و اوضاع از کنترل خارج می شود. در این حالت اگر یک فرد برخورد آرام و فروتنانه ای داشته باشد، طرف مقابل نیز به خود اجازه پرخاشگری بیشتر نمی دهد و از طریق منطقی مشکل حل خواهد شد.

بنابراین در برخورد با کودکتان نیز سعی کنید چنین رفتاری داشته باشید. اگر شما هم با پرخاش جواب کودکتان را بدهید فقط او را برای دعوای بعدی شارژ کرده اید.

در هنگام پرخاشگری کودک سعی نکنید برای او دلیل بیاورید

صحبت کردن از روی منطق با کودکی که عصبانی است کار اشتباهی می باشد. در پرخاشگری بین بزرگسالان اصولا سعی می کنیم از استدلال کردن و آوردن دلایل منطقی برای توجیه یکدیگر استفاده می کینم. به یاد داشته باشید کودکان به اندازه ما توانایی تحلیل و ارائه استدلال برای مسائل مختلف را ندارند. بنابراین وقتی با کودک عصبانی خود سر و کار دارید، باید سعی کنید که فقط بر کلمات تکیه نکنید و از راهکارهای دیگر استفاده کنید. اگر سعی کنید که بچه پرخاشگرتان را سرزنش کنید، فقط او را عصبانی تر کرده اید. اجازه دهید که او آرام شود و سپس با او صحبت کنید.

متوجه رفتار خودتان باشید

کودکان بسیار الگو پذیر هستند. آن ها سعی می کنند رفتارهایی که از آدم های مهم زندگی شان می بینند کپی کنند. اینکه از لحاظ فیزیکی و ذهنی چه اقداماتی را در برابر پرخاشگری فرزندتان انجام می دهید، اهمیت بسیاری دارد. درست است که شما نیز ناراحت هستید و زمانی که در یک دعوا قرار می گیرید، تنش برای شما نیز ایجاد می شود. اما در این لحظه باید به یاد داشته باشید که قرار است به عنوان یک الگو برای فرزندتان عمل کنید. بنابراین اگر شما نیز یک رفتار پرخاشگرایانه از خود نشان دهید نمی توانید توقع داشته باشید فرزند شما عملکرد بهتری داشته باشد.

سعی کنید با حفظ آرامش خشم خود را کنترل کنید. با حفظ آرامش و مشخص شدن قدرت شما در برابر پرخاشگری کودکتان او متوجه قدرت شما خواهد شد. هنگامی که شما نیز با عصبانیت پاسخ فرزند خود را می دهید، کودک شما بیش از پیش سعی می کند تا با استفاده از پرخاشگری، توجه شما را جلب کند.

به هیچ عنوان برخورد فیزیکی نکنید

در هنگام پرخاشگری کودکتان هیچ گاه برخورد فیزیکی با او نکنید. این موضوع چیزی است که کودکان به هیچ عنوان توقع ندارند. درست است که ممکن است برای لحظه اختیار خود را از دست بدهید ولی باز هم باید نسبت به این موضوع حواستان را جمع کنید. در صورتی که یک برخورد فیزیکی حتی در حد هول دادن صورت گرفت، بهترین راهکار این است که از کودک خود عذرخواهی کنید. به فرزندتان توضیح دهید که برای لحظه ای کنترل خود را از دست داده اید و قبول دارید که کارتان اشتباه بوده است. بنابراین از او عذرخواهید. این موضوع هیچ تاثیری بر روی نفوذپذری و مقبولیت شما در نزد کودکتان نخواهد داشت. بلکه از رفتار شما مسئولیت پذیری را یاد می گیرد.

اگر شما نیز دچار اشتباه در برخورد با کودک خود شدید، درمورد موضوع اصلی صحبت نکنید. مهم این است که به فرزند خود رفتار درست را نشان دهید. بعدا سر اینکه چرا او پرخاشگری می کند صحبت خواهید کرد.

روانشناسی کودک پرخاشگر

در هنگام پرخاشگری کودک، کمتر به او توجه کنید

اگر فرزند کوچک شما دائما رفتارهای پرخاشگرایانه دارد، سعی کنید که میزان توجهتان را به او کمتر کنید. دقت داشته باشید که قرار نیست او را به سمت انزوا بکشانید. هدف از انجام این کار این است که کودک بتواند در شرایط سخت خودش نیز به کنترل پرخاشگری خودش کمک کند. از کودک خود بخواهید تا زمانی که احساس آرامش نکرده است درباره موضوعی که عصبانی اش کرده است صحبت نکند. و زمانی که احساس بهتری داشت شما آماده هستید که صحبت های او را بشنوید.

به سرعت فرزندتان را سرکوب نکنید

بسیاری از والدین به هیچ عنوان به دنبال ریشه های عصبانیت نیستند و سعی می کنند با یک برخورد فیزیکی و یا داد زدن سر کودک به سرعت از این موضوع عبور کنند. در صورتی که اگر به این موضوع دقت کنید متوجه خواهید شد در عصبانیت بعدی کودکتان سعی می کند تا شما را نیز به شدت عصبانی کند. در حقیقت کودک برای شما طعمه گذاری می کند و سعی می کند شما را عصبانی کند.

کودک را بخاطر رفتارش تنبیه کنید نه پرخاشگری

به عنوان یک والد باید فرق بین رفتار و احساسات را بدانید. به کودک خود تضیح دهید تنبیهی که برای در نظر گرفته اید بخاطر رفتارش است نه میزان عصبانیت و پرخاشگری اش. با یک مثال برای شما توضیح می دهیم:

تصور کنید فرزند شما عصبانی و پرخاشگر شده است و به شما فحش می دهد. چیزی که باید بخاطر آن فرزند پرخاشگرتان را سرزنش کنید فحش دادن است نه پرخاشگری. اگر کودکتان بجای اینکه با شما درگیر شود، به داخل اتاقش برود و فریاد بزند و از زندگی گلایه کند نباید او را سرزنش کنید.  زیرا پرخاشگری و عصبانیت یک حس نرمال در بین انسان ها می باشد. باید به فرزندتان اجازه دهید مکانی برای تخلیه عواطف خود داشته باشد.

تا زمانی که فرزندتان هیچگونه قانونی را زیر پا نمی گذارد باید به او اجازه دهید در مکانی امن احساسات خودش را تخلیه کند.

از یک متخصص کمک بگیرید

پرخاشگری به عنوان یک نشانه در نظر گرفته می شود. باید به عنوان یک پدر و مادر سعی کنید که مشکل فرزندتان را ریشه یابی کنید. بسیاری از اوقات صحبت کردن با بچه ها مشکل می باشد و ما نمی توانیم به صورت مستقیم از طریق خود آن ها بفهمیم که دقیقا ایراد کار کجاست. در اینجور مواقع صحبت کردن با یک فرد متخصص می تواند بسیار کمک کننده باشد. استفاده از مشاوره کودک در این زمان گزینه مناسبی است تا کوتاه ترین راه را برای درمان پرخاشگری کودک خود پیدا کنید. مشاوره کودک  سعی می کند تا دلیل پرخاشگری و مشکلات زمینه ای را کشف کند. او در نهایت با ارائه راهکارهای مناسب به شما کمک می کند تا بتوانید به صورت اصولی با پرخاشگری فرزند خود برخورد کنید.

جمع بندی

مهم ترین نکته ای که در برخورد با کودک پرخاشگر خود باید رعایت کنید این است که شما نیز مقابله به مثل نکنید. کودکان بسیار الگو پذیر هستند. برای اینکه پرخاشگری را به صورت اصولی درمان کنید باید به دنبال ریشه های آن باشید. با کمک یک روانشناس کودک سعی کنید که ریشه های عصبانیت و پرخاشگری فرزند خود را پیدا کنید. در این زمان شما می توانید این مشکل را با کمترین آسیب حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *