آزمایش EEG (الکتروانسفالوگرام)

EEG

آزمایش EEG (الکتروانسفالوگرام) چیست؟

آزمایش EEG (الکتروانسفالوگرام) یک تست تصویربرداری عصبی است که می تواند تغییرات جزئی در فعالیت الکتریکی در مغز را شناسایی و ثبت کند. این با استفاده از ماکروالکترودها (الکترودهای بزرگ و مسطح چسبیده به پوست یا پوست سر) ثبت می شود. این یک نمودار (انسفالوگرام) تولید می کند که نشان می دهد چگونه امواج مغزی بر اساس فرکانس (تعداد امواج در ثانیه) و دامنه (ارتفاع) خروجی الکتریکی از مغز در طول زمان تغییر می کند. فیزیولوژیست آلمانی هانس برگر در سال 1924 به عنوان مخترع EEG شناخته شد و در آنجا اولین EEG را روی انسان انجام داد. سلول‌های مغز از طریق تکانه‌های الکتریکی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، که توسط EEG از طریق دیسک‌های فلزی کوچک به نام الکترودها که به پوست سر متصل می‌شوند، گرفته می‌شوند. الکترودها نمی توانند سیگنال هایی را برای تک تک نورون ها دریافت کنند. ضبط فعالیت الکتریکی از نواحی کوچک مغز را نشان می دهد. EEG برای نشان دادن وجود یا عدم وجود فعالیت خاص مغز در مناطق خاصی از مغز، با دقت در چند میلی ثانیه استفاده می شود. الکترودهای EEG، تکانه‌های الکتریکی را که در مغز مخابره می‌شوند، تجزیه و تحلیل می‌کنند و سپس به کامپیوتری که نتایج را نظارت می‌کند، منتقل می‌شود. فعالیت الکتریکی در مغز به عنوان پتانسیل عمل یا تکانه های عصبی شناخته می شود. این گونه است که نورون ها پیام هایی را به یکدیگر ارسال می کنند تا رفتارها، افکار و سایر فرآیندهای خودآگاه یا ناخودآگاه رخ دهند. EEG فعالیت الکتریکی را برای مدتی ثبت می کند تا بتواند سطح فعالیت مغز را نشان دهد. این تکانه های الکتریکی به صورت خطوط موجی در یک ضبط EEG نمایش داده می شوند.

هدف از آزمون

پزشک ممکن است استفاده از EEG را برای تشخیص چندین بیماری توصیه کند. از آنجایی که EEG می تواند تغییرات در فعالیت مغز را تعیین کند، این یک روش مفید برای تشخیص اختلالات مغزی است. در زیر برخی از شرایطی که می توان از طریق EEG شناسایی و اندازه گیری کرد آورده شده است:

  • صرع و سایر اختلالات تشنجی
  • آسیب مغزی در نتیجه ضربه به سر
  • سکته
  • التهاب مغز
  • اختلالات خواب
  • زوال عقل
  • سایر اختلالات مغزی

EEG چه چیزی را می تواند اندازه گیری کند؟

تکانه های الکتریکی در ضبط EEG ظاهر خطوط مواج با قله ها و دره ها را دارند. چهار نوع الگوی EEG وجود دارد که در یک ضبط قابل مشاهده است: امواج آلفا، امواج بتا، امواج تتا و امواج دلتا. این چهار الگو دو ویژگی اساسی دارند که توسط پزشکان و روانشناسان بررسی می شود. اولین مورد دامنه است که شدت یا اندازه فعالیت را نشان می دهد. دیگری فرکانس است که کمیت یا سرعت فعالیت است. فرکانس تعداد سیکل های موج در ثانیه است که به عنوان هرتز (هرتز) نیز شناخته می شود. در زیر انواع الگوهای EEG شرح داده شده است:

امواج آلفا

امواج آلفا محدوده فرکانسی در حدود 8-13 موج در ثانیه دارند. هانس برگر این را اولین نوع فعالیت EEG ریتمیکی بود که دید. امواج آلفا معمولاً در افرادی که بیدار هستند، با چشمان باز یا بسته، اغلب در حالت آرام، مشاهده می شود. خاطرنشان می شود که امواج آلفا در لوب های پس سری مغز، که ناحیه مسئول بینایی است، بیشتر قابل مشاهده است. همچنین، بیشتر فعالیت‌های آلفا در اکثر افراد در سمت غالب مغز دارای دامنه بالاتری هستند.

امواج بتا

امواج بتا دارای فرکانس بیشتر از 13 در ثانیه هستند که محدوده معمول آن از 13 تا حدود 30 هرتز است. امواج بتا معمولاً در افرادی که بیدار هستند، با چشم‌های باز یا بسته دیده می‌شوند و اغلب در لوب‌های فرونتال مشاهده می‌شوند، جایی که بیشتر افکار و حرکت‌های آگاهانه رخ می‌دهد. دامنه کم که فرکانس های متفاوتی دارد اغلب با تفکر فعال، تمرکز و افکار مضطرب همراه است.

امواج تتا

این الگوی فعالیت معمولاً دارای فرکانس حدود 4-7 موج در ثانیه است. این امواج همچنین به عنوان فعالیت آهسته شناخته می شوند که معمولاً در هنگام خواب، مدیتیشن و در کودکان کوچکتر رخ می دهند. اگر بیش از حد فعالیت تتا در کودکان بزرگتر و بزرگسالان وجود داشته باشد، این می تواند نشان دهنده فعالیت غیر طبیعی باشد و می تواند با خواب آلودگی مرتبط باشد.

امواج دلتا

این امواج فرکانس 4 هرتز دارند و کندترین امواج نیز همینطور هستند. با این حال، به نظر می رسد امواج دلتا بالاترین دامنه را دارند، بنابراین آنها قوی ترین شدت را دارند. این الگوی موجی بیشتر در خواب موج آهسته و نوزادان زیر 1 سال مشاهده می شود. برای نتیجه گیری، سطوح مختلف هوشیاری در یک EEG متفاوت ظاهر می شوند. به عنوان مثال، زمانی که بیدار هستید، الگوهای امواج تمایل دارند سریعتر از زمانی که در خواب هستند حرکت کنند. اگر فرکانس الگوهای موج در محدوده طبیعی فرکانس مطابقت داشته باشد، این فعالیت طبیعی در نظر گرفته می شود. اگر فرکانس خارج از محدوده الگوی موج طبیعی باشد، این می تواند نشانه ای از فعالیت غیر طبیعی باشد و حتی ممکن است نوعی اختلال مغزی را نشان دهد. الگوهای EEG می توانند یک الگوی همگام یا غیرهمگام ایجاد کنند. الگوهای همگام زمانی رخ می دهند که یک شکل موج قابل تشخیص (اعم از آلفا، بتا، تتا یا دلتا) شناسایی شود. یک الگوی همگام زمانی رخ می دهد که هیچ الگوی قابل تشخیصی قابل تشخیص نباشد.

برون گرایی چیست؟

چگونه برای EEG آماده شوم؟

هنگام آماده شدن برای انجام EEG، معمولاً توصیه می شود که موهای خود را شب قبل یا در روز آزمایش بشویید و از نرم کننده ها استفاده نکنید. این به این دلیل است که محصولات مو می توانند چسبیدن الکترودها به پوست سر را دشوارتر کنند. همچنین توصیه می شود از مصرف کافئین یا الکل خودداری کنید زیرا ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد. به طور معمول، شما باید مجاز به مصرف داروهای معمول خود باشید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری بدهد. اگر قرار است در طول آزمایش EEG بخوابید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که شب قبل نخوابید یا کمتر بخوابید تا بتوانید در آزمایش شرکت کنید.

در طول EEG چه اتفاقی می افتد؟

در زیر لیستی از مراحلی است که می توان انتظار داشت در طول EEG اتفاق بیفتد: یک تکنسین سر شما را اندازه می گیرد و از یک مداد برای ایجاد علائم روی پوست سر استفاده می کند. این علائم برای نشان دادن محل اتصال الکترودها استفاده می شود. سپس تکنسین الکترودها را روی علائمی که قبلاً نشان داده بودند به پوست سر شما متصل می کند. این الکترودها توسط یک چسب متصل می شوند و با سیم به ابزاری متصل می شوند که برای تقویت امواج مغزی استفاده می شود. بین 16 تا 25 الکترود در چندین مکان به پوست سر شما متصل می شود. ممکن است از شما خواسته شود در یک موقعیت راحت با چشمان بسته استراحت کنید و شاید کارهای ساده ای مانند خواندن، تکمیل محاسبات یا نگاه کردن به نور انجام دهید. بسته به نوع آزمون یا آزمایش، ممکن است از شما خواسته شود که سایر وظایف مبتنی بر شناخت را انجام دهید، یا ممکن است لازم باشد در طول آزمون بخوابید. انجام EEG معمولاً تا 60 دقیقه طول می کشد. اگر در طول آزمایش نیاز به خواب باشد، EEG می تواند بیش از 60 دقیقه طول بکشد. پس از اتمام آزمایش، الکترودها برداشته می شوند و خمیر چسب شسته می شود. اگر داروهای آرامبخش برای آزمایش مصرف شده باشد، ممکن است از شما خواسته شود تا زمانی که از بین بروند استراحت کنید و ممکن است نیاز داشته باشید که کسی شما را به خانه برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *