چرا خیانت می تواند باعث تروما شود

چرا خیانت می تواند باعث تروما شود

چرا خیانت می تواند باعث تروما شود؟

اگر والدین یا شریک عاشقانه تان اعتماد شما را نقض کند، ممکن است آسیب های طولانی مدت ناشی از خیانت را تجربه کنید. این نوع تروما بر عزت نفس، سلامت عاطفی و روابط شما با دیگران تأثیر میگذارد، اما مراجعه به روان پزشک میتواند برایتان بسیار مفید باشد.

اگر یکی از نزدیکانتان اعتماد شما را از بین برده است، احتمالاً خیانت را احساس کرده‌ اید. این درد میتواند زخم های عمیقی بر جای بگذارد.

هر نوع خیانتی میتواند باعث ناراحتی عاطفی شود، اما وقتی به فردی وابسته هستید که قبلا به شما احترام میگذاشته است و از شما محافظت میکرده و به طور کلی نیازهای شما را تامین میکرده است، آسیب های طولانی مدتی را تجربه خواهید کرد.

ترومای خیانت معمولاً به درد و آشفتگی طولانی پس از آن اشاره دارد.

خیانت میتواند توسط والدین یا سایر مراقبان دوران کودکی رخ دهد. همچنین میتواند توسط شریک عاشقانه تان انجام گردد.

زمانی که میخواهید به یک نفر دل ببندید و احساس نیاز به حمایت آنها میکنید، یک درصد احتمال برای مورد خیانت قرار گرفتن هم بگذارید. در این صورت عزت نفس، رفاه عاطفی و میزان دلبستگی تان با دیگران کاهش پیدا خواهد کرد.

نظریه تروما خیانت:

تروما خیانت اولین بار به عنوان یک مفهوم توسط روانشناس جنیفر فرید در سال 1991 بیان شد. او آن را به عنوان یک آسیب خاص که در روابط اجتماعی اتفاق می افتد بیان کرد که در آن فردی که به آن خیانت شده نیاز به حفظ رابطه با فرد خیانت کننده برای حمایت یا محافظت دارد.

تئوری تروما خیانت نشان میدهد که آسیب در روابط نزدیک و عاطفی، مانند روابط بین والدین و فرزند یا بین شرکای عاشقانه، میتواند باعث آسیب ‌های پایدار شود.

واکنش اکثر مردم به خیانت این است که فرد خیانت کننده را رها کنند. اما وقتی برای برآوردن نیازهای خاصتان به کسی وابسته هستید، این پاسخ ممکن است امکان پذیر نباشد. برای مثال، کودکان برای برآوردن نیازهای عاطفی همراه با غذا و سرپناه به والدین وابسته هستند. به طور مشابه، فردی که خارج از رابطه خود استقلال مالی و اجتماعی ندارد، ممکن است از این بیم داشته باشد که اعتراف به خیانت و ترک رابطه میتواند امنیت او را به خطر بیندازد. این ترس از پیامدهایی که ممکن است برایش پیش بیاید، باعث میشود آسیب های شدیدی ببیند اما احساساتش را زیر خاک دفن کند تا دیگر نیازهایش تامین شود.

در نتیجه، آنها ممکن است خیانت را به طور کامل پردازش نکنند یا آن را به درستی به خاطر نسپارند، به خصوص اگر در دوران کودکی اتفاق بیفتد.

 ارتباط خیانت با تئوری دلبستگی:

اگرچه کارشناسان در اصل مفهوم ترومای خیانت را برای کودکان به کار میبردند، اما مشخص شد که این نوع تروما میتواند در روابط دیگر نیز رخ دهد.

اصول تئوری دلبستگی:

دلبستگی قبل از خیانت است.

اولین روابط دوران کودکی بسیار مهم است زیرا زمینه را برای روابط بعدی فراهم میکند. وقتی این پیوندها قوی و مطمئن باشند، راه را برای دلبستگی های ایمن در بزرگسالی هموار میکنند. از سوی دیگر، پیوندهای ناامن اغلب به روابط متزلزل یا مشکل منجر میشود.

والدینی که کودکی را به دنیا می آورند، مسئولیت محافظت و مراقبت از آن کودک را دارند. این مسئولیت یک توافق ناگفته بین والدین و فرزند را تشکیل میدهد. کودک رفاهش را از والدین میخواهد و معمولاً کاملاً به والدین خود اعتماد دارند، تا زمانی که والدین آنها را ناامید کنند.

در یک رابطه عاشقانه، ممکن است برای زنده ماندن نیازی به شریک زندگی خود نداشته باشید، اما احتمالاً برای عشق، حمایت عاطفی و مالی به او وابسته هستید.

این روابط همچنین مبتنی بر توافقات است.

توافقات همان مرزهایی هستند که رابطه را تعیین میکنند. به عنوان مثال معنی خیانت برای کسی که فقط یک همسر دارد، مشترک و مشخص است و آنها توافق میکنند که به یکدیگر اعتماد کنند تا خیانت نکنند. شریکی که خیانت میکند به شرایط آن درک و فهم خیانت میکند.

علائم و نشانه‌ های ترمای ناشی از خیانت:

ضربه ناشی از خیانت میتواند بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد، اما اثرات آن میتواند بسته به نوع ضربه متفاوت باشد. به خاطر داشته باشید که همه افراد تروما را به یک شکل تجربه نمیکنند.

در مورد پیش بینی خیانت شریک بیشتر بدانید.

آسیب های دوران کودکی:

اثرات خیانت می تواند مدت کوتاهی پس از آن ظاهر شود و تا بزرگسالی ادامه یابد.

علائم عبارتند از:

  • مشکل در تشخیص، بیان یا مدیریت احساسات
  •  اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات سلامت روان
  • کابوس ‌های شبانه
  •  درد فیزیکی یا ناراحتی معده
  • حملات پنیک
  • افکار خودکشی
  • مشکل در اعتماد کردن به دیگران
  •  مشکلات دلبستگی
  • اختلالات خوردن
  •  مصرف مواد

کودکانی که خیانت را تجربه میکنند ممکن است در نهایت از والدینشان جدا شوند یا موادی مصرف کنند که جلوی مرور خاطراتشان را بگیرد.

توانایی برای “فراموش کردن” به یک مکانیسم مقابله تبدیل میشود. با این حال، در حالی که جدایی ممکن است به شما کمک کند تا با آسیب مقابله کنید، همچنین میتواند بر حافظه و احساس خود تأثیر بگذارد.

 آسیب خیانت:

خیانت در یک رابطه عاشقانه معمولاً شکل خیانت را به خود میگیرد، اگرچه انواع دیگر خیانت مانند خیانت مالی نیز میتواند به شما آسیب برساند.

در مورد 25 راه برای فراموش کردن شریک سابق خود  بیشتر بدانید.

فهمیدن اینکه کسی به شما خیانت میکند اغلب منجر به موارد زیر میشود:

  •  از دست دادن عزت نفس و ارزش خود
  •  بی حسی
  •  خشم
  • احساس گناه
  • مشکل در کنترل احساسات
  •  افکار مزاحم در مورد جزئیات ماجرا
  •  از دست دادن ایمان و اعتماد به دیگران
  •  سوء ظن و هوشیاری بیش از حد
  •  افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات سلامت روان
  • علائم فیزیکی از جمله بی خوابی، درد و ناراحتی معده

شاید دقیقا برای زنده ماندن نیازی به شریک زندگی خود نداشته باشید، اما ممکن است به دلایلی مانند فرزندان، نداشتن گزینه، نداشتن درآمد شخصی، همچنان احساس کنید که نمیتوانید آنها را ترک کنید. روابط همچنین نیازهای مهم تعلق و ارتباط اجتماعی را برآورده میکند، و خیانت میتواند باعث شود که با خود فکر کنید چگونه خودتان به تنهایی میتوانید از پس برآورده کردن این نیازها برآیید پس به جای هوشیار ماندن نسبت به نشانه های خیانت، ممکن است (اغلب ناخودآگاه) برای محافظت از رابطه خود و حفظ سلامت روان، خیانت یا نشانه ها را نادیده بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *